San Francisco Santa Maria Los Angeles Palm Springs Flagstaff

We mochten de dag (onverwacht) beginnen met een stevig ontbijt, om 7 uur al, want iets voor acht vertrokken we al op verkenning. Via het financiƫle district trokken we naar de kade, die we volgden tot aan pier 33 om daar in te schepen voor een bezoek aan Alcatraz. De tickets hadden we al weken op voorhand geboekt, gelukkig maar, want deze morgen was alles al uitverkocht tot woensdag.

Het weer was niet echt geweldig: bewolkt, niet echt warm en -zeker aan het water- een sterke wind. Toch namen we plaats boven op het dek van het schip om het prachtige silhouet van deze stad te bewonderen, alsook de indrukwekkend Golden Gate Bridge.

Op 10 minuten stonden we op 'the rock' waar we verwelkomd werden door een echte Park Ranger. Na zijn uitleg klommen we naar boven het eiland en volgden daar een audio tour die de geschiedenis van deze gevangenis op een indrukwekkende manier verhaalde. Wees maar gerust: dit was geen plaats waar je je leven zou willen doorbrengen. Na een bezoek aan de shop namen we de boot terug naar San Francisco. Ondertussen was het weer gelukkig al wat verbeterd en werden we af en toe verwarmd door een stralend zonnetje. Vanaf hier worden we trouwens vergezelgd van een nieuwe mede-reiziger. Ranger Jane zal ons op de rest van reis vergezellen.

Terug aan wal brachten we een bezoek aan Fisherman's Wharf, een pier met massa's restaurants en winkeltjes, elk met een eigen karakter en verkoopwaar. Het geheel deed ons een beetje denken aan Disney Village, maar dan met interessantere winkels. Omdat het ondertussen al middag was, wilden we hier ook een licht middagmaal eten, maar dat is nu eenmaal iets dat je blijkbaar niet kan vinden. De eerste uren hebben we zeker geen eten meer nodig.

Vanaf hier trokken we naar Lombard Street, de heuvels van San Francisco maken dit een zware tocht, maar de uitzichten zijn fantastisch. Lombard Street heeft een eigenaardigheidje: in een kort, maar steil stukje, bevinden zich maar liefst 5 scherpe bochten. Elke normale mens zou deze straat mijden als de pest, maar toeristen stromen hier in massa's toe om foto's te nemen, of om de straat naar beneden de rijden.

Terug de heuvel af komen we terecht in het Little Italy van de stad, hoog tijd voor een terrasje dus, waar tot grote vreugde van Dimitri Affligem op de kaart staat, en dan via Chinatown terug naar Union Square en het hotel. In Chinatown heerst een gezellige drukte en de winkels stallen de meest vreemde ingedriƫnten uit, zoals dat hoort een wijk als deze.

Ondertussen bevinden we ons weer in ons hotel. De plannen voor vanavond? Misschien nog iets eten, maar de kans is klein. Iets drinken is net iets waarschijnlijker. Morgen rijden we langs de kust naar Santa Maria. We proberen je dan zo snel mogelijk een nieuwe update te bezorgen.

Groeten van Dimitri, Pablo, Karolien en Jelle!